پازل موفقیت 1 

پیامبر خدا صلی … علیه و آله و سلم فرمودند:

عبادت هفتاد بخش است که برترین آن کسب حلال است. 

(وسائل ج12،ص11)

 در این جهان پر هیاهو، با وجود رسانه های متعددی که شاید وقت دیدن و شنیدن مطالب هر یک را نداشته باشیم و در این دریای موّاج اطلاعات، مسائل و مطالب کلیدی و با اهمیتِ گمشده، و کنار گذاشته ای وجود دارد که میتواند راهنمای ما برای رسیدن به هدف باشد، لذا اعضاء بخش فرهنگی هیئت حضرت محمّد رسول الله صلی الله علیه و آله با توجه به تجارب ارزنده در کسب وکار در بازار تهران و تولید و تجارت، بر آن شدند تا مسائل مهم، نوشته و نانوشته شده را در امرخرید و فروش، و تولید، تهیه و جمع آوری نموده و در اختیار عموم مشتاقان قرار دهند، شما هم لطف کنید ، آن را مطالعه فرمایید، و اگر مطالب را مفید، دانستید، نظر و انتقادخود را اعلام، تا شمارۀ بعدی را با مشورت و رفع نقص، تهیه و درج نماییم.

امام عسکری علیه السلام فرمودند:
روزیِ ضمانت شده، تو را از کارهای واجب باز ندارد

بحار ج75ص37

ضمناً در این مجموعه سعی شده مراحل کسب و کار با استفاده از تجارب پیشکسوتان بازاری ، صنعت گر ،  تولید کننده و تجار محترم برای جوانان عزیز کشورمان باتوجه به فرهنگ و مذهب ایران بزرگ شرح داده خواهد شد.

امید است با نظرات سازنده شما خداوند همه ما را به نتیجه مطلوب که خشنودی اوست هدایت نماید.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

 تجارت عقل را زیاد می کند و ترک کردن آن عقل را کاهش می دهد.

(وسائل ج12،ص4 )

دیدگاه عترت ( اهل بیت ) در مورد انتخاب رشته و شغل در کلیپ زیر که پیشنهاد ما این است که پس از ملاحظه این بخش سریال 10 قسمتی چرا دین باید داشت؟ را تماشا کنید سوال

جهت دیدن سریال اینجا را کلیک نمایید

با نام و یاد خدا شروع می کنیم

فصل اول: موفقیت

انسان برای انجام هر عملی نیاز به دانستن قوانین آن عمل را دارد، مثلاً برای انجام هربازی، قوانین آن بازی، را باید بدانیم تا بتوانیم بازی کنیم و نهایتاً پیروزشویم.

یک فوتبالیست اگر قانون آفساید را نداند هرچه گلِ این چنینی بزند، داور آن را نمی پذیرد.

حتی ریختن آب در لیوان نیز از قانون پیروی می کند، قانون جاذبه.

برای زندگی در هر شهری باید قانون آن شهر را بلد بود وگرنه با مشکلات گوناگونی روبرو خواهیم شد.

و این قانون مندی مختص انسان هاست و دیگر مخلوقات خداوند، نیاز به وضع قانون، وعمل به آن را ندارند، زیرا خلقت آن ها طوری طراحی شده که بصورت خودکار و اتوماتیک کلیه کارها و اعمال خود را طبق طبیعت غریزی که از طرف خالق، بر آن ها اعمال شده، انجام خواهند داد و خداوند اختیاری مانند ما انسانها به آن ها نداده است.

مثلا در جنگل از دیدگاه بشر ظاهراً قانون زور حکم فرماست در صورتیکه در همین جنگل بی قانون، تمدن هایی درمیان کوچک ترین مخلوقات جهان وجود دارد که هنوز بشر به خیلی از قوانین ورفتارهای حاکم بر آن ها نرسیده است، مثل زندگی اجتماعی مورچه هاو زنبورها،( سؤال: آیا خداوند نمی توانست این قوانین و قانون مندی را برای انسان ها نیز به صورت غریزی مقرر می داشت، ویا شیطان را نمی آفرید تا این همه هرج و مرج و نا آرامی به وجود نمی آمد و همه در رفاه و آرامش بسر میبردند!؟ این سؤال چندین جواب دارد، یک جواب میتواند این باشد که، خداوند همه گونه موجودات را آفریده که ما بدانیم که او تواناست، دوم اینکه در اجتماعِ امثال مورچه ها و زنبورهانخبه ای دیده نمی شود،نه نخبۀ منفی و نه، نخبۀ مثبت، یعنی شرایط نخبه شدن هم، وجود ندارد، به عنوان مثال در اینگونه اجتماعات، نه قارونی  هست و نه حاتمی، نه ناصر الدین شاهی هست، و نه امیرکبیری و نه … ، یعنی انسان به گونه ای خلق شده که با انجام دستورات خالق خود میتواند به درجات بالاتر از ملائک برسد و با نافرمانی به درجات پایین تر از حیوانات ! )، در این جنگل و حیات وحش و طبیعت ما شاهد هستیم که اگر انسان در امور آن دخالتی نداشته باشد باگذشت هزاران سال نظم کلی برقرار خواهد بود و هیچ نسلی از جانوران از بین نخواهند رفت و همه چیز کاملاً دقیق و بدون احتیاج به وضع قوانین توسط آن ها ادامه خواهد یافت.

این  انسان است که  به صورت  نیمه اتوماتیک  توسط خداوند خلق شده، یعنی امور طبیعی بدن او از قبیل ضربان قلب و تنفس و پلک زدن چشم ها و یک سری از عملیات بدن او به صورت اتوماتیک انجام می شود که شکر آن در دعای عرفۀ امام حسین علیه السلام آمده که: (خداوندا! تو را شکر میکنم که واگذار نکردی به من چیزی از کار خودم را)؛ و نیز حرکات و سکنات خارجی او به اختیارش میباشد و مطابق فرمان عقل که تفاوت انسان با حیوان است عمل می کند.

هدف از خلقت انسان چیست؟

پس از رسیدن به بلوغ اولین سؤالی که برای هر شخصی پیش می آید همین سؤال است، و یکی از اهداف آفرینش هم رسیدن به این سؤال است، که اولین گام برای رشد و تکامل انسان ها نیز می باشد، به شرط آنکه برای خود ارزش قائل شده و برای رسیدن به پاسخ این سؤال ارزشمند، وقت و هزینه پرداخت کنیم، و گرنه مثل خیلی ها پس از چندی، سؤال را فراموش کرده و در زندگی نباتی خود غرق شده و تنها مرگ منجر به بیداری او می گردد. جواب ظاهری این سؤال مشخص است. همه روزه جواب را ما در نیّات نمازهای واجب و دیگر اعمال واجب و مستحب به زبان می آوریم و آن، قربتاً الی الله (یعنی نزدیک شدن به خداوند) است. سؤال بعدی این است که با نزدیک شدن به خداوند چه اتفاقی می افتد و این چه هدفی است!!؟

برای رسیدن به پاسخ، در این جا لازم است برگردیم به مسئله قانون، وتعریفی از قانون را داشته باشیم.

قانون،به دستورالعملی گفته میشود که با انجام آن، انسان درکمترین زمان، به بهترین وجه، و سهولت، و بدون هیچگونه آسیبی به هدف مشخص شده برسد.

مثلاً در امور راهنمایی رانندگی قانون گذار، برای حفظ امنیت و جان و سلامتی عابرین پیاده و رانندگان و سرنشینان اتومبیل ها برای هرچه زودتر و سلامت رسیدن آنان به مقصدشان، با به کارگیری متخصصین امور مکانیزه اتومبیل، و راه و ترابری و … ، اقدام به وضع قوانینی، از قبیل نصب چراغ های راهنما، و یکطره و دوطرفه کردن خیابان ها و تدابیری از قبیل بستن کمربند ایمنی و نصب پل های هوایی و خط کشی  خصوص عابرین پیاده را انجام می دهد، که مردم با رعایت این قوانین با امنیت و حداقل زمان ممکنه به مقاصد خود می رسند. با این حال بدلیل ضعف قانون گذار، در مواقعی، این قوانین و نحوه حرکت مسیر های مشخص شده  تغییر میکنند.

با توجه به این نکات، قوانینی که بتواند ما را بدون اتلاف زمان و انحراف به هدف خلقتمان برساند را چه کسی باید وضع کند؟

آیا به غیر از خداوند که آشنایی کامل به مخلوقات خود دارد و نقاط ضعف و قوت تک تک بندگان خود را می داند چه کسی قادر به انجام این مهم خواهد بود؟

آیا به غیر از خداوند، که آگاهی کامل از هدف خلقت ما را دارد، کس دیگری میتواند برای در صراط مستقیم قرار دادن ما، قوانینی وضع نماید؟، و در   مقایسه میان قوانین بشر و قوانین الهی، در می یابیم بهترین قوانین از جانب خالق یگانه می باشد.

نمونه قوانینی که در ممالک پیشرفته غربی توسط انسان ها که فقط برای امور زندگی دنیایی وضع شده را همگان کم و بیش دیده و شنیده ایم، مثلاً در امریکا حکم قتل در بعضی ایالات اعدام و در بعضی دیگر حبس ابد است در صورتی که یک جرم باید یک حکم داشته باشد، آیا این نمونه ی قانون، ضعف بشر مترقی را نشان نمی دهد !؟

از این گونه قوانین، و تغییرات در قوانین جاری دیگر، در کشورهای به ظاهر پیشرفته زیاد دیده می شود.

پس یکی از راه های شناخت هدف آفرینش و رسیدن به آن، یادگیری و عمل به قوانین الهی است که بر اساس ظرفیت وجودی انسان در قالب انجام واجبات و ترک محرمات در قرآن و رسالۀ توضیح المسائل نگاشته شده است، و با اجرای دقیق آن رفته رفته به خداوند نزدیک شده و هدف را انشا… لمس خواهیم کرد و به لذایذ واقعی دنیا و آخرت که  بی نیازی ، آرامش و نشاط، کمترین ره آورد آنست خواهیم رسید،  در غیر اینصورت به دنبال موفقیت هایی که برای هرکس چیزی تعریف شده خواهیم بود، که رسیدن به آن و کسب لذت از آن محدود و زود گذر خواهد بود، در صورتیکه بشر برای رستگاری ابدی آفریده شده و همیشه بدنبال درک لذت بینهایت است.

امام باقر علیه السلام فرمودند: روز قیامت عده اى در زیر سایه عرش بر انگیخته مى شوند که سیماو لباس هاى فاخر و گران قیمت آنان از نور است و بر صندلی هایى از نور نشسته اند و مردم آنها را مى بینند و مى گویند: اینان پیامبرانند: منادى از زیر عرش ندا مى دهد که اینان پیامبر نیستد. باز مى گویند: اینان شهدا هستند. باز هم منادى از زیر عرش ندا مى دهد که اینان شهید نیستند، بلکه اینان بر مؤمنین آسان مى گرفتند و به بدهکار تنگدست مهلت مى دادند تا توانایى پرداخت بدهى خود را پیدا کنند.

ثواب الاعمال شیخ صدوق

موفقیت چیست؟ به کجا رسیدن است؟ چند سال دوام دارد؟ موفقانِ تاریخ چه کسانی بوده اند؟
اکنون کجایند؟ کدامشان هنوز موفقند؟

در جامعه ما انسان موفق به چه کسانی گفته میشوند؟ ثروتمندان؟ دانشمندان؟ صاحبان جاه و مقام؟ به شهرت رسیدگان؟ هنرمندان؟ ورزشکاران؟ نخبگان سیاسی؟ نخبگان علمی؟ آیا بشر با رسیدن به این مقامات قانع میشود؟ تا کنون لذت رسیدن، به کدام آرزویتان دوام داشته است؟ مطمئن باشید رسیدن به دیگر آرزوهای دنیایی نیز دوامی بیشتر از آن ها نخواهد داشت، دیگرامتحان لازم نیست، چون وقت تنگ است. شاید ندانیم موفقیت چیست؟
ولی میدانیم موفقیت کجاست. برای رسیدن به آن باید به جاده و علامت هایی که خداوند جهت هدایت ما به هدف در دید ما قرار داده است توجه کرد و به راه ادامه داد.

برای استفاده صحیح از تابلو های راهنما باید ابتدا شناخت کامل از علامت ها را داشته باشیم.

مثلاً معنی علامت گردش به چپ را بدانیم، با علامت نشان دهنده پرتگاه آشنا باشیم، فرق چراغ قرمز و سبز را دانسته  تا بتوانیم سالم و سریع بدون انحراف به هدف که رستگاری ابدی است برسیم.

با توجه به مطالب گفته شده باید به  قرآن که بهترین قانونگذار و هدف گذار، آن را ازطریق پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و جانشینان ایشان به بشریت رسانده است، مراجعه و پس از یادگیری علامت تابلوهای راهنما، در راه درست حرکت کنیم. یادمان باشد که سرما و گرما، خوشی پیروزی و لذت های زودگذر دنیایی) و بدی آب و هوای مسیر (شکست و تلخی های زودگذر دنیایی) ، ما را معطل و منحرف و اسیر خود نکند، تا از هدف غافل شویم.

در اینجا لازم است بدانیم همانگونه که لقمه ی مسموم و ناپاک، مضرّ، و خوردن آن نیزحرام بوده، و باعث مریضی و از بین رفتن جسم میگردد، در راه رسیدن به هدف هم خلل ایجاد می کند! لقمه ی حرام روح آدمی را مریض کرده، و به تدریج آن را از بین خواهد برد، و طبق آیات قرآن و روایات معصومین، انسان را کرَ و کور و لال کرده و باعث سقوط و نرسیدن به هدف نیزمی شود.

در آوردن لقمه حلال یکی از مهمترین ارکان پیمودن مسیر برای رسیدن به هدف است.

حضرت علی علیه السلام میفرمایند: میانبر ترین راه برای رسیدن به خداوند کاسبی کردن حلال است.

ویژگی های فراگیری احکام خرید و فروش

یادگیری احکام خرید و فروش علاوه بر عبادت و خشنودی خداوند، برای کسبه و تجّار و کارمندان، در پیشرفت و توسعه و ترقی دنیایی انسان ها نیز فوق العاده مؤثر است و در دراز مدت اثر ماندگار آن را لمس خواهید نمود، و با بررسی و دقت در احکام می بینید که چگونه کشورهای پیشرفته صنعتی و اقتصادی جهان با بکارگیری این احکام (البته در قالب ترفند،  فنون و قوانین اقتصادی کشورخود)به پیشرفت های دنیایی رسیده اند. یکی از عوامل ماندگاری و ثابت ماندن احکام شریعت اسلام، پس از 1400 سال؛ این است که، احکام رساله توسط علمای دین و برگرفته از کلام خداوند و احادیث معصومین است، چون فقط خداوند است که میداند چه حکم و دستورالعملی برای مخلوقاتش مفید است، اوست که میداند برای گذراندن مسیر دنیا و رسیدن به رستگاری که در دنیا و آخرت نصیب هر عمل کننده ای خواهد شد، عمل به چه احکامی مفید است. اوست که میداند نفع خریدار و فروشنده در چیست؟

با اجرای قوانینی که به نفع خریدار و فروشنده باشد، نتیجه آن میشود که در بازارِ یک جامعه، عدالت حاکم خواهد شد، و یک جامعه ی عدالت محور، آرامش ، امنیت ، بی نیازی و نشاط را برای همگان به ارمغان می آورد، یعنی خیر دنیا و آخرت.

پیامبر خدا صلی … علیه و آله و سلم فرمودند:

کسی که به خرید و فروش مشغول است باید پنج ویژگی را حفظ کند و در غیر این صورت اصلاً نه بخرد و نه بفروشد: ربا، قسم، مخفی کردن عیب، تعریف و تمجید (جنس) وقتی می فروشد و مذمت (و عیبجویی) جنسی که میخرد.

 (فقیه،ج2،ص64)

تعریف اکثر مردم از رساله: کتاب احکام دینی است، واین احکام توسط مراجع صادر شده و شیعیان موظف به تقلید و انجام آن ها میباشند و هرگاه به مشکلی  برخورد کنیم، به آن رجوع خواهیم کرد.

 شما چه تعریفی دارید !؟

سؤال این است: اگر ما ندانیم چه احکامی وجود دارد!؟ بابرخوردن به چه مشکلی به رساله رجوع خواهیم کرد؟

اگر مسائل را ندانیم، آیا مشکل را حس می کنیم، که برای حل آن مشکل به رساله مراجعه کنیم؟

به عنوان مثال، اگر احکام مسئله خمس را ندانیم، و ندانیم که اگر با پول خمس نداده لباسی خریداری کنیم نماز خواندن، با آن لباس باطل است! آیا مشکل را متوجه می شویم تا به رساله رجوع کنیم؟ در صورتیکه اکثر مردم، وبعضی از کارمندان و کارگران که در انتهای هر سال، پولی اضافه نمی آورند، و خود را جزء افراد خمس بده نمی دانند، به این مسئله آگاهی ندارند که، بر هر شخصی واجب است با دریافت اولین دستمزد، برای خود سال خمسی قرار دهد، چه، پولی برای خمس دادن داشته باشد، چه نداشته باشد، زیرا فقط به پول، خمس تعلق نمی گیرد، بلکه اگر 1 کیلو برنج یا هرچیز خوراکی دیگری هم یکسال بماند، رأس سالِ خمسی، باید یک پنچم آن را خمس دهد، و نیز کتاب و یا وسایل مصرفی
دیگری را پس از خرید اگر یک سال از آن استفاده نشود و نو بماند، به آن وسیله هم خمس تعلق میگیرد. چون در اسلام یکی از ابعاد دین حساب و کتاب و مقررات و نظم است، و در این حکم، مبلغ خمس مهم نیست چقدر باشد، کم یا زیاد، فقط انجام احکام مهم است، یعنی ممکن است به بیشتر مردم خمس تعلق نگیرد و در طول عمرشان یک ریال هم از نظر
شارع خمس نبایدپرداخت کنند! ولی این دلیل نمی شود که سال خمسی نداشته باشند. پس بنابر این ما به شنیده هایمان اکتفا می کنیم و فکر می کنیم برای خواندن و قبولی نماز فقط وضو گرفتن و قرائت و تجوید و بعضی حرکات و … کافی است، ولی میبینیم که اگر برای خود، سالِ خمسی قرار ندهیم و با این نادانسته ها از دنیا برویم نماز هایمان همه بر باد رفته و مکافات ندانستن در انتظارمان خواهد بود.

از این جور مسائل در رساله زیاد است، لذا برهر شخصی واجب است که احکام مورد استفاده خود را بداند و این مُیسّر نمی شود، جز حداقل با یکبار مرور کردن رساله مرجع تقلید خود.

ویا مثلا اگر ندانیم در بخش کسب وکار، راجع به شراکت چه احکامی وجود دارد ، آیا اصلا در این رابطه به رساله مراجعه خواهیم کرد؟

ولی اگر رساله را یک بار مرور کنیم و فقط بدانیم، چه مسائلی در آن وجود دارد، آنگاه می توانیم با پیدا شدن مشکل به مسئله مربوطه رجوع کنیم.

به عنوان مثال، آیا بهتر نیست قبل از اینکه با کسی شریک شویم مسائل مربوط به شراکت را که مراجع با توجه به تمام موارد شرعی که با پیش بینی و جلوگیری از هرگونه تنش های اقتصادی و اجتماعی آن را شرح داده اند، بخوانیم و طبق آن با فرد مورد نظر خود شریک شویم تادر طول شراکت هم، دچار مشکل نشویم!! و دیگر موارد…

امام صادق علیه السلام فرمودند:

کسی که می خواهد تجارت کند باید شناختی در دینش داشته باشد تا حلال را از حرام باز شناسد و کسی که شناخت دینی ندارد (وبا احکام تجارت نا آشناست) ولی تجارت می کند، خود را در شُبهات افکنده است.            

(وسائل ج12،ص283)

در این مجموعه سعی شده مسائلی را به صورت خلاصه در مورد همین موضوع مهم، یعنی لقمه ی حلال که یکی از پایه های هدایت است جمع آوری کرده، و به نظر شما بزرگواران جهت یاد آوری برسانیم هرچند خود  به اصل آن ها آگاهی دارید، امید است با خواندن و فهمیدن و عمل به این احکام به هدف شارع مقدس که زندگی در سایه آرامش ، بی نیازی، نشاط و در ادامه رستگاری ابدی است برسیم انشالله  تقاضا  داریم با پیشنهادات خود در غنی کردن این مجموعه ما را یاری فرمایید.

اصبغ بن نباته گفت: شنیدم امیر المؤمنین علیه السلام بر بالای منبر می فرمودند: ای گروه تجّار! اول فقه (و احکام تجارت) سپس تجارت، اول فقه (و احکام تجارت) سپس تجارت، اول فقه (و احکام تجارت) سپس تجارت. به خدا سوگند مبتلا شدن به رباخواری در این اُمت از حرکت مورچه بر روی سنگ سیاه مخفی و پنهان تر است. قسم های خود را به صداقت و راستی بیامیزید. تاجرظالم، ستمگر است و ستمگر در آتش است، مگر تاجری که حق (خود) را بگیرد و حق (دیگران) را بدهد.

(فروغ،ج1،ص371)

در این شماره نظر شما را با فهرست موضوعی در رساله امام خمینی قدس سره شریف آشنا می کنیم تا اگر مطالبی برای شما از اهمیت خاصی برخوردار هست، به رساله مرجع خود مراجعه فرمایید.

و انشا… در قسمت های بعدی به  مسائل کسبی بصورت جدی تر خواهیم پرداخت.

  • شرایط فروشنده و خریدار
  • معاملات باطل (آیا میدانید چه معاملاتی باطل است؟)
  • صیغه خرید و فروش
  • مواردى که انسان مى‏تواند معامله را به هم بزند  (آیا میدانید درچه صورت میتوانید معامله رابه هم بزنید؟)
  • چیزهایى که در خرید و فروش مستحب است
  • معاملات مکروه
  • احکام شرکت
  • شرایط جنس و عوض آن
  • نقد و نسیه (آیا میدانید چگونه نقد و نسیه کنید تا درگیر ربا شوید؟)
  • معامله سلف ( پیش فروش )

(آیا میدانید در پیش فروش تا جنس خریداری شده بدستتان نرسد نمی توانید آن را به دیگری بفروشید؟)

  • احکام معامله سَلَف  ( آیا میدانید invoice و پروفرمای شرکت های خارجی منطبق با این احکام می باشد؟ )
  • شرایط معامله سلف
  • ·
    احکام صلح
  • فروش طلا و نقره، به طلا و نقره
  • خرید و فروش میوه‏ها

·
کسانى که نمى‏توانند در مال‏خود تصرف کنند

·
احکام قرض

·
احکام ضامن شدن

·
احکام وکالت

·
احکام اجاره

·
شرایط مالى که اجاره مى‏دهند

·
شرایط استفاده‏اى که مال رابراى آن اجاره مى‏دهند

·
مسائل متفرقه اجاره

·
احکام حواله دادن

·
احکام ودیعه (امانت)

یکی از مسائلی که اکثرا نمی دانیم فرق امانت با عاریه است که مارا دچار مشکلات زیادی می نماید

·
احکام عاریه

·
احکام مزارعه

·
احکام مساقات

·
احکام رهن

·
احکام کفالت

·
مسائل متفرقه

طلب روزى حلال ، صدقه است

امام زین العابدین علیه السلام سحرگاه در طلب روزى از منزل خارج شد، عرض کردند: یابن رسول… ! کجا مى روید؟

حضرتفرمود: از منزل بیرون آمدم تا براى خانواده ام صدقه اى بدهم.

عرض کردند: چطور به خانواده تان صدقه مى دهید؟

حضرت فرمود: هرکس از راه حلال روزى را به دست آورد (و براى خانواده خود خرج نماید) در پیشگاه خداوند براى او صدقه محسوب مى شود.

بحار،ج 46،ص 67

پیامبر خدا
صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خدا رحمت کند مردی را که آسان بخرد و آسان بفروشد و در رابطه با بدهکاران، سهل و آسان بگیرد.

فصل دوم : دانستنیهای کسب

در این بخش سعی می شود تا تجربه کسبه ی قدیم، برای پیشرفت جوانان عزیزی که طالب فرا گیری کسب و کار صحیح با استفاده از تجربیات بزرگان هستند را پس از جمع آوری در دسترسشان قرار دهیم. امید است مفید واقع گردد.

از پیشکسوتان کسبه نیز خواهشمندیم چنانچه تجربه و مطالبی برای اطلاع رسانی دارند برای ما ارسال نمایند تا آن را در این بخش به چاپ برسانیم.

مراحل کسب

همه مردم مقررات و قوانین تحصیلی را قبول دارند لذا به همین دلیل برای طی کردن مراحل تحصیل در دانشگاه ها، تابع قوانین آن بوده و هیچ عجله ای برای گرفتن مدارک علوم مورد تحصیل، زود تر از موعد مقرر را ندارند، برای همین معمولاً به هیچ وجه دچار مشکل و شکست در این راه نمی شوند. به عنوان مثال، حتی اگر بتوانند با سفارش، در سال چهارم پزشکی ثبت نام کنند و در کلاس هم پذیرفته شوند، نمی توانند همپای دانشجویان هم کلاسی به درس خواندن، ادامه دهند، زیرا دروس چهارسال قبل را نمی دانند ، لذا اگر کسی پارتی هم داشته باشد چنین کاری را نمی کند.

کسب و کار و تجارت نیز از این قانون مثتثنی نیستند ولی متأسفانه چون به نظر ساده میرسد و ظاهراً افراد موفقِ کم سواد نیز در هر صنف و رشته ای دیده میشوند، لذا جوانان تحصیل کرده گمان میکنند چون سوادشان بیشتر است میتوانند ره چند ساله را یک شبه به پیمایند، غافل از اینکه موفقان هرصنف جزو نخبگان جامعه هستند، مثل هزاران دانشجو، که نخبگان آنان موفق ترند، در کسب و کار نیز همین گونه است اگر فرد کم سوادی موفق است، بدانید اگر او در جایگاه تحصیلی یک دانشجوی پزشکی هم بود باز، یک پزشک عالی بود.

معمولا افرادی که در کسب و کار و یا تجارت ورشکسته میشوند، فریب همین چیزها را می خورند و با گام های بلند و نا بجا، و از روی بی تجربگی و بی اطلاعی از فنون مربوط به آن صنف، خود و خانواده و گروهی را دچار مشکل می سازند.

همانطور که مراحل دانشگاهی، حدود چهار سال تحصیل برای گرفتن لیسانس و حدود دوسال برای فوق لیسانس و چند سال برای دکتری نیاز دارد، در کسب و کار نیز اگر به دنبال موفقیت در هر صنفی باشیم، پس از انتخاب صحیح شغل (که نحوه انتخاب صحیح آن انشا… گفته خواهد شد)، حدود چهار سال برای کسب تجربه و حدود چهارسال برای کسب شهرت و سرمایه نیاز است، تا در مرحله بعدی پس از یافتن و شناسایی جایگاه خود، تازه، برای استفاده از تجربه و فنون یاد گرفته، آغاز به بهره برداری از داشته های خود کند.

حضرت محمد رسول الله
صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: روز قیامت خداوند بر سه نفر سخت خواهد گرفت: الف) کسی که به نام، تعهدی بکند و قراردادی ببندد و آن را نقض کند یعنی بشکند.

ب) کسی که شخص آزادی را، برده سازد و سپس او را بفروشد و از این پول برای خودش استفاده کند.

ج) کسی که کارگری را استخدام کند و از او کار بگیرد و مزد کارش را ندهد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند بر خرید و فروش ساده و بی تکلف (که طرفین به فکر سود بیشتر نباشند) برکت می دهد.

 (تهذیب،ج2،ص123)

بخش اول:

مراحل ورود به کسب و کارشناسایی شغل:

 برای انتخاب شغل و حتی تعیین رشته تحصیلی برای ورود به دانشگاه، ابتدا باید زمینه و ابزار موجود که شامل امکانات و استعداد و علاقه ی خود هست را شناسایی کنیم و سپس با توجه به آن ها نیاز جامعه را بررسی نموده و وارد مرحله بعد شویم.

یعنی فقط به دنبال هر کاری نباشیم، کاری را جستجو کنیم که حداقل بالای پنجاه درصد، چهار مورد فوق یعنی اول: استعداد، دوم: علاقه، سوم: امکانات، و چهارم: نیاز جامعه را دربر داشته باشد.

امکانات: شامل تجربه ی پدر و یا اقوام و یا دوستان نزدیک مربوط به شغل و یاحرفه انتخابی خود، و یا پشتوانه مالی که مؤثر در انتخاب شغل
خواهد بود ویا مدرک تحصیلی خصوصا تخصصی و… میباشد.

نیازجامعه: معمولا نیاز جامعه را از نسبت تقاضای نیروی انسانی، برای بازار کار، که معمولاً ازطریق آگهی های دعوت به کار در جراید می توان برآورد نمود.

به عنوان مثال: اگر استعداد در خلاقیت دارم و علاقه به هنر نقاشی و طراحی، و امکاناتی، از طرف پدر و یا دوستان در صنعت چاپ دارم و نیاز جامعه هم در بخش چاپ پارچه ویا نشریات است، شغل خود را در آن ها جستجو کنم.

یا اگر استعداد در خرید و فروش و مدیریت دارید و علاقه به هیجان و تفکر  داشته و امکانات در بازار کسب وکار و تجارت را دارا بوده، با شناسایی نیاز جامعه می توانید از فروشندگی در مکانی آغاز بکار کنید.

(درشماره های بعدی انشالله ویژگی هایی که مکان انتخابی شما را باید دارا باشد را به عرض می رسانیم )

امیر المؤمنین علیه السلام: تجارت کنید، زیرا نسبت به اموالی که دردست مردم است بی نیازمیشوید.             (وسائل ج12،ص5)

یکی دیگر از مواردی را که در انتخاب شغل باید در نظر گرفت، مربوط به انتخاب نوع  زندگی است، مثلاً بعضی ها طالب یک زندگی آرام وخالی از هیجانات و یک نواخت هستند، و بعضی دیگر علاقمند به هیجان و زندگی ماجراجویانه، که معمولا در قسمت اول ترقی و شکست کمتر است و در بخش دوم فراز و نشیب زیاد است، و این بستگی به خصوصیات و شخصیت هرکس  دارد که باید خود تشخیص، و انتخاب نماید. ( پس علاقه خود را در این مورد شناسایی کنید )

برای ورود و انتخاب هر شغلی باید چند مورد دیگر را نیز در نظرگرفت: قله و مراتب هر شغلی در جامعه مشخص است به عنوان مثال اگر میخواهید با ماشین سواری، به جابجایی مسافرمشغول شوید باید ویژگی ها و ضعف های آن را بررسی نمایید، به عنوان مثال باید بدانید، نقاط مثبت این حرفه این است که در ابتدا سرمایه زیادی نمی خواهد و نیاز آنچنانی به تجربه و تخصص را هم ندارد و درآمد آن نیز از کارمندی و کارگری بیشتر
است و اختیار بیشتری نسبت به ساعات کارکردن خواهید داشت، و برای کسانی که بدنبال یک زندگی آرام و یکنواخت میباشند، مناسب تر است و نیاز به استعداد خاصی هم ندارد و فقط داشتن علاقه به رانندگی کافیست، ولی برای آن کسانی که به دنبال هیجان بوده و دارای استعدادها و علایق دیگری هم هستند، شغل خوبی علی رغم درآمد خوب آن نمی باشد و اگر به قله و مراتب آن بنگریم خواهیم دید که موفق ترین افراد این صنف، نهایتاً دارای یک ماشین روبراه هستند و کمتر کسی را در این شغل میبینیم که صاحب چند ماشین ویا اتوبوس شده باشد، لذا پیشرفت و توسعه محسوسی از نظر مادی نخواهید داشت ولی شغل محترم و شریف، و حساسی در جامعه خواهید داشت، چون این صنف یکی از صنوفی است که احتیاج مبرمی به انسان های متعهد و با اخلاق و متعصب را دارد، چون با نوامیس و فرزندان یک جامعه سرو کار دارند و یکی از مشاغلی است که با دانستن احکام مربوطه و رعایت کردن آن ها میتواند میانبر بسیار خوبی برای رستگاری و رسیدن به هدفی که انسان ها برای آن آفریده شده اند باشد.

نکته دیگر برای انتخاب شغل این است که، برخی مشاغل در بَدو استخدام از دستمزد خوب، و کار آسانی برخوردارند مثل کارگاه های بافندگی و یا ماشین سازی و یا کارخانجات بزرگ صنعتی و شرکت ها، ولی امکان پیشرفت ودر نهایت راه اندازی و احداث چنین واحد هایی بندرت و ضعیف است، چون احتیاج به سرمایه های کلان دارد، که اگر انسان با حقوق کارگری و کارمندی آن صنوف، دویست سال هم پس انداز نماید، به سرمایه جهت راه اندازی کارگاه و یا کارخانه دست پیدا نمی کند، لذا اگر جزو گروه دوم، یعنی طالب هیجان هستید و انرژی و پتانسیل حرکت بیشتری را دارید فریب حقوق خوب و فعالیت کم را نخورید، ولی اگر نه! با یک زندگی یکنواخت و سِیر پیشرفت کُند موافق هستید و از شما فعالیت بیشتری هم بر نمی آید بسیار شغل خوب و مفیدی است، چون هر کسی بنا به استعداد ذاتی خود میتواند برای جامعه مفید باشد.

 ولی بعضی از مشاغل برعکس این هاهستند یعنی در ابتدا دستمزد زیادی ندارد، بلکه کار سخت و طاقت فرسایی هم دارند، مثل تولیدی های پوشاک، رفوگری، تراشکاری، صافکاری، کارگاه های ساختمانی و آهنگری و… ولی پس از چند سال کار و تلاش، جهت یادگیری آن حرفه، و گذراندن مدت زمان معمول آن صنف برای بدست آوردن تخصص و شهرت و سرمایه که قبلا ذکر شد، امکان راه اندازی یک کارگاه کوچک را به تنهایی، یا مشارکتی را خواهید داشت، چون راه اندازی این حرفه ها نسبتاً سرمایه کمی را می طلبد و فراهم نمودن آن دور از ذهن هم نیست و اینگونه مشاغل، تخصص را بیشتر از سرمایه لازم دارد. و معمولا قله و مراتب اینگونه مشاغل نیز در جامعه با فرا گیری احکام مربوطه، و بکارگیری آن، درجات بالایی دارد و سکوی پیشرفت خوبی برای دارندگان شرایط آن می باشد. لذا مشاهده شده و معروف است : امکان اینکه کارگرِ پادو و یا حتی باربر در بازار به مراتبِ بالای کسبی برسد بیشتر است، از کارمندان  اداری!! چون امکانات پیشرفت در بازار برای یک باربر و یا کارگر ساده از یک کارمند اداری مهیاتر است.

ضمناً این را هم باید دانست که زندگی یک مدیر و حتی یک کارمند موفق از یک کاسب جزء گرفتار بهتر است، پس باید قبل از انتخاب شغل، اول به قابلیت ها و پارامتر های خود بیشتر دقت کنیم و مشاغل و وضعیت افراد موفق و غیر موفق هر شغلی را که سال هاست مشغول هستند را دقیق بررسی و مطالعه نماییم، تا درمسیر کسب و کار دچار مشکل نشویم زیرا هریک از این نفرات میتوانند برنامه آینده ی ما باشند.

 راوى مى گوید از امیرالمؤمنین علیه السلام شنیدم که فرمودند:کسى که پس از نماز صبح یازده بار (سوره توحید) بخواند، درآن روز گناهى از او سر نمى زند، گرچه شیطان خوار شود (یعنى شیطان هر چه تلاش کند، نتواند انسان را به گناه بکشاند، و بدین ترتیب خوار شود).

ثواب الاعمال شیخ صدوق

امیر المؤمنین علیه السلام: از قسم خوردن (در معامله) بپرهیزید، زیرا کالا و متاع را به خرج و هزینه می اندازد و برکت را ازبین می برد.

  (تهذیب،ج2،ص122)

در قسمت های بعدی به:

  • موفقیت در جستجوی کار
  • پیروزی در استخدام
  • رمز تعیین حقوق ومزایا برای استخدام
  • برنامه ریزی برای رسیدن به هدف
  • نحوه ی کار کردن برای رشد و ترقی
  • چگونگی کسب تجربه
  • شهرت چیست و چه کارایی دارد؟
  • چگونگی کسب شهرت
  • چگونگی کسب سرمایه
  • رمز بیکار نشدن
  • شرایط راه اندازی کسب مستقل،
  • و دیگر موار کسبی که انشالله خواهیم پرداخت

 سه دعایی که به هدر رفت  

خداوند به یکى از پیامبران بنى اسرائیل وحى کرد که مردى از امت او سه دعایش نزد من مستجاب است. پیامبر آن مرد را از این مطلب آگاه ساخت . مرد نیز پیش همسر خود رفت جریان را به وى نقل کرد زن اصرار کرد که یکى از دعاها را درباره ایشان انجام دهد. مرد هم پذیرفت.آنگاه زن گفت از خدا بخواه من از زیباترین زنان باشم. مرد دعا کرد زن زیباترین زمان خود شد . چندان نگذشت شدیداً مورد توجه پادشاهان هواپرست و جوانان ثروتمند و عیاش قرار گرفت .

به شوهر پیر و فقیر خود اعتنا نمى کرد و روش ناسازگارى و بدرفتارى را به همسرش در پیش گرفت. مرد مدتى با او مدارا نمود هنگامى که دید روز به روز اخلاق او بدتر مى شود دیگر رفتارش قابل تحمل نیست ، دعا کرد خداوند او را به صورت سگى درآورد، و دعا مستجاب شد… پس از این ماجرا فرزندان آن زن دور پدر جمع شده گریه و ناله کردند و اظهار مى داشتند مردم ما را سرزنش مى کنند که مادرمان به صورتى سگى در آمده و از پدر خواستند مادرشان بصورت اولیه بازگردد و مرد نیز دعا کرد.

زن به حال اول بازگشت . و بدین گونه سه دعاى مستجاب آن مرد هدر رفت.

بحار:ج 14، ص 485

یک نتیجه:
از این حکایت میتوان به حکمت های خداوند پی برد که هر چیزی را جای خود قرار داده است و باید فهمید، چنانچه دعا و بعضی از حاجات ما اگر مستجاب نمی شود میتواند دلیل های اینگونه داشته باشد زیرا ما در خیلی از موارد خیر و شر برای خود را تشخیص نمی دهیم، و اوست که بر همه چیز آگاه است. بنابراین بهتر است در دعا هایمان چگونگی حل مشکل را درخواست نکنیم، و همیشه کلی، دعا کنیم مثلاً نگوییم خدایا برای فلان زمین و یا فلان مال ما مشتری برسان تا بفروشم و یا مرا پولدار کن تا به آرامش برسم، بهتر است از خداوند بخواهیم، که ما را به آرامش و رستگاری برساند و انتخاب وسیله اش را به خود او واگذاریم، چون اوست که حکیم و داناست.

هدیه شماره اول  ««حج مقبوله»» “روزانه”

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام ) فرمودند:

هر کس که نماز مغرب را ادا کند و بعد از آن تعقیب بخواند و تکلم نکند تا دو رکعت اول نافله آن را بگزارد، مرتبه نماز او را در علیین مى نویسند، و اگر تکلم نکند تا آن دو رکعت دیگر را نیز بگزارد ثواب حج مبرور نیکو (مقبوله) در نامه اعمال او مى نویسند.

(نماز نافله مغرب: بعد نماز مغرب پس از تسبیحات 2 تا دو رکعتی مانند نماز صبح)

مفتاح الفلاح

گوشه‏ای از نصایح لقمان‏:

اگر در کودکى خود را ادب کنى، در بزرگى از آن بهره‏مند مى‏شوى. از کسالت و تنبلى بپرهیز، بخشى از عمرت را براى آموزش قرار بده و با افراد لجوج، گفتگو و جدل نکن. با فقها مجادله مکن، با فاسق رفیق مشو، فاسق را به برادرى مگیر و با افراد متّهم، همنشین مشو.
تنها از خدا بترس و به او امیدوار باش. بیم و امید نسبت به خدا در قلب تو یکسان باشد.
بر دنیا تکیه نکن و دل مبند و دنیا را به منزله پلى در نظر بگیر. بدان که در قیامت از تو درباره چهار چیز مى‏پرسند: از جوانى که در چه راهى صرف کردى، از عمرت که در چه فنا کردى، از مال و دارایى‏ات که از چه راهى بدست آوردى و آن را در چه راهى مصرف کردى.

به آنچه در دست مردم است چشم مدوز و با همه مردم با حسن خلق برخورد کن.
اگر با تو مشورت کردند، دلسوزى خود را خالصانه به آنها اعلام کن. اگر در نماز بودى، قلب خود را حفظ کن. اگر در حال غذا خوردن بودى، حلق خود را حفظ کن. اگر در میان مردم هستى، زبان خود را حفظ کن. هرگز خدا و مرگ را فراموش مکن، امّا احسانى که به مردم مى‏کنى یا بدى که دیگران در حقّ تو مى‏کنند فراموش کن.                             “تفسیر نور”

10628- امام صادق( علیه السلام ): هر که به پدر و مادر خود، گرچه به وی ستم کرده باشند، با نگاه دشمنانه بنگرد، خداوند نمازش را نمی پذیرد.

«میزان الحکمة »

توجه: بر هر مسلمان واجب است به احکام و مسائل شرعی که از طرف مرجع تقلید انتخابی خود در رساله نوشته شده  علم و آگاهی پیداوبه دستورات آن عمل کند.

حضرت آیت الله بهجت ( ره ):

رساله عملیه( رساله مرجع تقلید خود)را بخوانید و بفهمید و با اعمال خود مطابقت کنید.

برای شادی ارواح گذشتگان خودوشیعیان بی وارث وبد وارث    «صـلوات»

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید پس از نماز واجب خود سوره توحید را بخواند، کسى که این کار را انجام دهد، خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عطا نموده و او و پدر، مادر، خواهران وبرادرانش رامى آمرزد.

ثواب الاعمال شیخ صدوق